Translate

Saturday, 22 June 2013

Kisaraportti: Styrkeprøvet Lillehammer-Oslo

Yksi kesän urheilullisista huipennuksista oli tänään käsillä eli Norjan suurimman ja kauneimman pyöräilytapahtuman Styrkeprøven:in osuus Lillehammerista Osloon, 190km. 

Kuninkuusmatka ja se "varsinainen" styrkeprøve (suom. voimainkoetus) on Trondheim-Oslo 542km. SItten on Dombås-oslo 344km ja tämä Lillehammer-Oslo. Olin alunperin ilmoittautunut Dombås-vaihtoehdolle mutta pari viikkoa sitten muutin lyhyempään. Kilsoja ei ole alla niin paljon että olisi turvallisin mielin voinut lähteä pidemmälle etapille ja onhan se myös logistinen haaste ajaa pitemmälle, olisi vaatinut jo edellisenä päivänä lähdön ja yöpymisen jne. 

Lillehammeriin ajettiin aamulla reilussa kahdessa tunnissa ja oli taas ajoituksen juhlaa kun ehdin juosta hakemaan lähtöliput ja laput ja chipit ja chapit, no hiukan aiemmin olisi ollut mukava olla paikan päällä mutta hyvä näin. 

Lähtöryhmäni starttasi klo 0935, ja olin ilmoittanut tavoiteajaksi alle 6 tuntia. Ennen kuin mennään tarinassa eteenpäin on todettava että täällä on aikamoinen pyöräilykulttuuri, valtavasti harrastajia ja ennenkaikkea järjestäytynyttä seuratoimintaa. Startissa olin nimittäin minä, firman spinningryhmän vetimissä (olin varmaan ainoa "Team Elkjøp":in edustaja :) ), ja aika monta tiimijoukkuetta, ei montaakaan yksinään polkijaa ollut. Olen kyllä SK Rye:n jäsen, mutta varsin nukkuva sellainen toistaiseksi ollut koska en ole edes saanut seuran asua hankittua tai yhteisharjoituksiin vielä osallistunut. Siihen tulee kyllä nyt muutos! Seuralla oli kaksi joukkuetta tässä lähdössä, ja melko alussa ajoin ensimmäisen perässä joka taisi olla 35 tai 37km/h ryhmä koska paineli alusta aika reippaasti karkuun. Viitisen kilsaa ehkä poljeskelin yksikseni sitten tuli toinen ryhmä 33km/h takaa ja lyöttäydyin sen perään. Vauhti oli sopivan leppoista mutta tarpeeksi nopeaa jotta 6 tuntia siinä porukassa alittuisi jos vauhti pysyy! Ajoin reilun puolet matkasta siinä sakissa, kunnes heillä oli oma huoltostoppi yhtäkkiä. Jatkoin muussa porukassa siitä matkaa, oli useampi porukka joka eteni suunnilleen tuota samaa vauhtia. Ihmettelin kyllä miten he meinasivat 33km/h keskariin päästä, koska heidän tauon kohdalla oli juuri päälle 32km/h, ja parinkin minuutin pikapaussilla heille tulisi aika kiireinen loppumatka. Tulivatkin sitten loppupuoliskolla taas kiinni ja lähdin uudelleen roikkumaan mukana, en kuitenkaan pysynyt enää tahdissa ja lopun peesailin ketä voin ja meitä oli pariin otteeseen 3-5 ajajan ryhmä jotka aloimme vuorovedoin etenemään. 

Yksi pieni yllätys oli että yleistä huoltoa ei koko matkalla ollut, vaan ne ilmeisesti aina seurat järkkäävät itse tai sitten omaiset/kaverit tilataan sopiviin kohtiin ojentamaan täydennystä. Se oli vähän tiukka juttu sillä geelit patukat ja lopulta nesteetkin loppuivat jo yli tunnin ennen maalia... viimeinen reilu tunti olikin sitten tuskaa, eikä helpottanut yhtään moottoritien varrella mennyt osuus joka oli monta kilsaa loivaa ylämäkeä, vastatuuleen... siinä se vauhti sitten putosi kun energiat oli kertakaikkiaan loppu, no siinä sitten vaan taistelua loppumatka, eihän sitä paljoa enää ollut onneksi. 

Olin jo luopunut 6 tunnin alituksen haaveesta, ja laskin että loppuaika painuu kyllä 6:10-6:15 ainakin. No perhana loppuaika kuitenkin 6:02:15! Hiukan jäi harmittamaan mutta olihan tuo kivasti mennyt pyöräily kuitenkin melko vähäisillä kilsoilla ja keskari hyvän matkaa päälle 30km/h! Maalissa kun oli vielä erinomainen ruokatarjoilu niin olo oli pian jo melko normaali. 

Ensi ajatus jälkeenpäin on että ensi vuonna sama matka, ja tavoitteeksi ainakin 33km/h tai ehkä 35km/h. Seuralla on juuri tätä kilpailua varten omat treeniryhmät, jotka harjoittelevat talven ja kevään läpi! 

Tästä alkoi 3 viikonlopun sporttiputki, jonka seuraava etappi on viikon päästä triathlonin perusmatkalla Østfold triathlon, ja huipennus kahden viikon päästä Ironman Haugesund

Perusmatkalla lähdetään parantamaan enkkaa joka on ainoalta käymältäni perusmatkalta Kiskosta parin vuoden takaa, 2:40 jotain, hiukan ylipitkällä pyöräreitillä ja helteisessä juoksussa joten odotan että tavoitteessa ei ongelmia. Haugesundissa riippuu paljon pyöräreitistä, profiili ei mahdottoman raskaalta vaikuta joten 5 tunnin rajaa pitäisi päästä kutittelemaan hyvänä päivänä, mutta katsotaan nyt... 


Yhteenvetona plussat ja miinukset:

+Hyvin järjestetty, toimitsijoita tarpeeksi joka risteyksessä ja liikenneympyrässä ja olivat tehtäviensä tasalla
+Huikeat maisemat alkumatkalla
+Erittäin vähäinen häröily, joukkueittain ajaminen tietysti tekee sen että porukat aisoissa! (Tästä Suomessa erittäin paljon opittavaa, vrt. vaikka TDH..) 

-Sateinen päivä, tavaraa tuli välillä ihan kunnolla ja hivenen latisti tunnelmaa mutta näihinpä ei voi vaikuttaa :) 


No comments:

Post a Comment